Kan en elcykel tåle regn?
Holland er et cykelland, men desværre også et land med et regnfuldt klima. Det sker jævnligt, at man er nødt til at cykle gennem en regnbyge et sted. Men kan din elcykel faktisk holde til det? Og hvad skal man overveje? I mange tilfælde er vandskader ikke dækket af producentens eller forhandlerens garanti. Så meget desto større grund er der til at sætte sig godt ind i, hvordan man forebygger vandskader.
Det er vigtigt for os, at du får mest muligt ud af dit elcykelbatteri. Derfor er vi glade for at kunne hjælpe dig, og vi vil gerne hjælpe dig med at undgå vandskader på dit elcykelbatteri under alle omstændigheder. I denne blog giver vi dig alle de oplysninger og tips, du har brug for om din elcykel i kombination med fugt.
Hvad er de vandfølsomme dele på dinel cykel?
Batteri: Hvis der kommer vand ind i batteriet på din elcykel, kan det kortslutte. Batteriet vil så blive afladet meget hurtigt og kan blive permanent beskadiget. Vandet skal først trænge ind i plastikhuset, som er stænktæt. Kontaktpunkterne (hvor batteriet er forbundet med cyklen) kræver dog lidt opmærksomhed. Hvis de kommer i hyppig kontakt med vand, kan de korrodere.
Motor: Motoren er den anden følsomme del. Udover at blive beskadiget af fugt, der når elektronikken, kan regnvand også forårsage mekanisk slitage. Afhængigt af motortypen er den også stænkvandsbeskyttet.
Display: Den tredje følsomme komponent er displayet. Især displays, der kan frakobles, kan blive fugtige og ødelagt af kraftig regn.
Stænktæt
I dag er producenterne forpligtet til at sikre, at et batteri er produceret stænktæt. Elcykelbatterier er stænktætte, men ikke helt vandtætte. Hvad betyder det?
Stænktæt betyder bogstaveligt talt, at der ikke kan trænge vand udefra ind i enheden (i dette tilfælde cykelbatteriet, displayet eller motoren), hvis dette vand falder på det. Producenten bruger f.eks. gummilister og fugemasse til at holde sømme og revner lukket for vand. Det betyder, at mens du cykler i regnvejr, vil dit batteri være modstandsdygtigt over for fugt. Men når en elcykel med batteriet står stille i længere tid i regnvejr eller på et fugtigt sted, kan der opstå vandskader. Så du kan godt køre på din elcykel i en byge, men når elcyklen står stille, er det klogt at opbevare den et tørt sted.
En anden mulighed er at fjerne batteriet fra din elcykel. Du skal dog være meget opmærksom på kontaktpunkterne, når du placerer batteriet på cyklen. Hvis de stadig er våde, bør du tørre dem først.
Rust
Ikke kun batteriet, motoren og displayet er følsomme over for fugt. Fugt er heller ikke godt for selve cyklen. Som på en almindelig cykel vil vand kombineret med luft få f.eks. stel, eger, tandhjul og kæde til at ruste. Regnvand skyller også smøreolien væk, så roterende og affjedrede komponenter bevæger sig langsommere og slides hurtigere. Det er derfor bedre for både de elektriske komponenter og selve elcyklen at opbevare den et tørt sted.
I mange tilfælde er et elcykelbatteri ikke forsikret mod vandskader fra hverken producenten eller salgsstedet. Der er selvfølgelig ting, du kan gøre for at reducere eller forebygge risikoen for vandskader. For at give dig de bedst mulige råd, har vi listet alle tipsene til dig.
Forebyggelse af vandskader
Der er selvfølgelig ting, du kan gøre for at reducere risikoen for vandskader. Derfor har vi listet nogle tips til dig, så du kan få mest muligt ud af din elcykel og dit batteri.
- Undgå regn: Holland er et regnfuldt land, og byger forekommer desværre regelmæssigt, så det vil være svært helt at undgå regn. Som tidligere nævnt er et elcykelbatteri stænksikkert. Så hvis du cykler under en byge, er det ikke noget problem. Men i en kraftig byge råder vi dig til at søge ly for at forhindre fugt i at trænge ind i dit batteri, din motor eller dit display.
- Parkering af din elcykel: Opbevar altid din cykel indendørs. Det er ikke kun godt for batteriet, men også for selve elcyklen. Er der ingen mulighed for at opbevare cyklen indendørs? Så tag batteriet og/eller displayet af cyklen, og placer dem helst i et beskyttende cover. For denne cykel er det lidt sværere. Men der findes specielle covers til både batterier, displays og motorcykler.
- Batteriopbevaring: Det er også vigtigt at opbevare dit batteri korrekt. Når du opbevarer din cykel, anbefaler vi, at du tager batteriet af cyklen og opbevarer det i en batteritaske. Ideelt set skal batteriet opbevares ved stuetemperatur på et tørt, mørkt sted.
- Tjek forbindelsen: Hvis din cykel har været ude i regnen, og du vil sætte batteriet fast på cyklen igen, skal du altid tjekke de kontaktpunkter på cyklen, hvor du sætter batteriet fast. Tjek, om de er tørre, og hvis ikke, så tør dem. Det vil forhindre vand i at trænge ind i batteriet gennem kontaktpunkterne.
- Rengøring af din elcykel: Rengør ikke din elcykel med en højtryksrenser eller haveslange, men hellere med en fugtig klud. Tør altid kontaktpunkterne på batteriet og displayet, før du udskifter de elektriske komponenter.
- Oplad ikke direkte: Hvis dit batteri har været i kontakt med vand, er det klogt at lade det tørre i et par timer, før du oplader det.
- Transport af din elcykel: Skal du ud og tage din elcykel med på bagsædet af bilen? Fjern altid batteri og display fra cyklen. Hvis det skulle regne under bilturen, undgår du i det mindste vandskader på cyklens elektriske komponenter.
Desværre er det svært helt at undgå vandskader, men ved at følge ovenstående tips er risikoen meget mindre. Hvis du har flere spørgsmål eller ønsker rådgivning, kan du altid kontakte vores kundeserviceteam.