magnaicons/hamburger

Menu

Ønskeliste

På cykelferie i Europa: Hvilke lokale love og regler skal jeg være opmærksom på?

På cykelferie i Europa: Hvilke lokale love og regler skal jeg være opmærksom på?
Nyheder

9 minutter læsetid Af Rens

Offentliggjort den 17 June 2024 Offentliggjort den 17 Jun 2024

Når du er på ferie i et andet land, kan du opleve, at de lokale regler er lidt anderledes end i dit eget land. For eksempel ser vejskilte ofte lidt anderledes ud, og der gælder ofte andre regler med hensyn til hastighedsgrænser og sikkerhedsbestemmelser. Er du i gang med at planlægge en cykelferie i et andet land i Europa? Så er denne blog måske relevant for dig! I denne blog vil vi fortælle dig mere om trafikregler, hastighedsgrænser og andre lokale love og regler i forskellige europæiske lande.

 

På cykelferie i Europa: Hvilke lokale love og regler skal jeg være opmærksom på?

Når du er på ferie i et andet land, kan de lokale regler nogle gange være helt anderledes end i dit hjemland. Det gælder især, hvis du planlægger at tage på cykelferie i Europa. Forskellige lande har deres egne færdselsregler, hastighedsgrænser og sikkerhedsbestemmelser. I denne blog giver vi dig et overblik over, hvad du kan forvente, og hvad du skal være opmærksom på, når du cykler i forskellige europæiske lande.

fietsvakantie europa

 

Nederlandene

I Holland er trafikreglerne for cyklister klare og strenge. Cyklister skal bruge cykelstier, hvor de findes, og have velfungerende lygter og reflekser. Speed pedelecs, som kan nå hastigheder på op til 45 km/t, behandles som knallerter og kræver nummerplade, kørekort og hjelm. Der er ingen generel hastighedsgrænse for almindelige cyklister, men der er en stigende diskussion om at indføre en hastighedsgrænse på cykelstier af sikkerhedsmæssige årsager.

fietsvakantie europa

 

Belgien

Belgien har lignende regler for cyklister som Holland, med obligatorisk belysning og reflekser på cyklerne. Det er forbudt at cykle med en telefon i hånden, og det er tilladt at ringe håndfrit. Uden for bebyggede områder skal cyklister cykle i rabatten eller på fortovet uden at genere fodgængere, hvis der ikke er en cykelsti. Endelig må alkoholpromillen i blodet ikke overstige 0,5 promille.

fietsvakantie europa

 

Frankrig

Frankrig har strenge regler for cyklister, herunder hjelmpligt for børn under 12 år og brug af refleksvest uden for bebyggede områder, når sigtbarheden er dårlig eller i mørke. Cyklister må ikke holde en telefon, mens de cykler, og de må ikke bruge øretelefoner eller hovedtelefoner. Det er tilladt at cykle side om side i dagtimerne, så længe trafikken ikke hindres, ellers skal cyklisterne cykle bag hinanden.

fietsvakantie europa

 

Tyskland

I Tyskland er det ikke obligatorisk at bære cykelhjelm, men det anbefales. Cyklister må ikke holde en telefon, mens de cykler, og håndfri opkald er tilladt. Den maksimalt tilladte promille er 1,6, og du kan få en bøde, hvis du er synligt påvirket, og det vurderes, at du ikke længere kan kontrollere din cykel ordentligt. Cyklister skal bruge cykelstier, hvor de er tilgængelige, og på kombinerede cykel- og gangstier skal de bruge cykelafsnittet.

fietsvakantie europa

 

Danmark

Danmark er kendt for sin cykelvenlige infrastruktur med velafmærkede cykelstier. Cyklister skal have en fungerende ringeklokke, lys og reflekser. Som i andre europæiske lande er det forbudt at holde en telefon, mens man cykler. Håndfri telefonering er dog tilladt. Der er ingen specifikke hastighedsgrænser for cyklister, men de skal tilpasse sig trafikforholdene og de generelle hastighedsgrænser.

fietsvakantie europa

 

Spanien

I Spanien skal alle op til 16 år bære cykelhjelm, når de cykler. For personer over 16 år er det ikke altid tilfældet. Det skyldes, at det kun er obligatorisk for dem at bære hjelm uden for bebyggede områder, hvor der gælder en undtagelse i tilfælde af ekstrem varme eller andre alvorlige cykelforhold (som f.eks. en stejl bakke, der kræver meget energi). Da sådanne omstændigheder vurderes på et subjektivt grundlag, vil du ikke altid få en øjeblikkelig bøde for dette.

fietsvakantie europa

Men hvis det viser sig, at du slet ikke bærer cykelhjelm, stiger chancen for, at du får en bøde for ikke at bære cykelhjelm uden for bebyggede områder, meget. Desuden skal cyklister uden for bebyggede områder bære en refleksvest i mørke, eller når sigtbarheden er dårlig. Det er forbudt at bruge telefon og hovedtelefoner, mens man cykler. Det er heller ikke tilladt at cykle med en hjelm med indbyggede hovedtelefoner. Uden for bymæssig bebyggelse må cyklister ikke køre ind i højre vognbane, når de skal dreje til venstre, og de skal holde til højre, indtil de når den anden side af vejen. Der er en alkoholgrænse på 0,5 promille.

 

Italien

I Italien skal cyklister bære reflekterende sikkerhedsveste om natten og i tunneler. Det er forbudt at holde en telefon, mens man cykler. Børn i alderen 4 til 7 år må kun transporteres i et passende barnesæde med sikkerhedssele. Cyklister må højst køre to ved siden af hinanden, hvis der er plads, men om natten og ved dårlig sigtbarhed skal de køre i tandem. Den maksimalt tilladte alkoholpromille er 0,5 promille.

fietsvakantie europa

 

Trafikregler og skilte

Vejskilte i Europa kan variere fra land til land. Selv om mange lande bruger de europæiske standardvejskilte, er der ofte små forskelle i design og betydning. Det er vigtigt, at du på forhånd informerer dig om de specifikke vejskilte i det land, du skal til. Turistbureauernes eller de nationale trafikmyndigheders hjemmesider er gode kilder til denne information. Hvis du vil lære mere om vejskiltene i forskellige lande i Europa, kan du f.eks. se på vejskiltene i Holland, Belgien, Frankrig, Tyskland, Danmark, Spanien og/eller Italien. Hvis du specifikt leder efter bestemte trafikregler, kan du finde mere information om bestemte trafikregler for et stort antal forskellige lande på denne hjemmeside. Desuden vil vi nedenfor diskutere nogle vigtige typiske trafikregler og sikkerhedsforskrifter.

 

Hastighedsgrænser og sikkerhedsregler for cyklister

Først og fremmest har nogle lande hastighedsgrænser for cyklister. Ikke alle lande har en sådan hastighedsgrænse, og nogle skelner også mellem f.eks. almindelige cykler og elektriske "speed pedelec"-cykler, der har en meget højere tophastighed. I Holland, Belgien, Tyskland og Frankrig er der stort set ingen hastighedsgrænse for almindelige cyklister. Men de såkaldte speed pedelecs falder ofte ikke ind under reglerne for almindelige cykler, men under reglerne for knallerter. Disse speed pedelecs kan som regel nemt nå op på hastigheder omkring 45 kilometer i timen og tolkes derfor af myndighederne som knallerter.

fietsvakantie europa

Derfor skal disse speed pedelecs også ofte have en nummerplade. Vær opmærksom på, at pedelecs, der med elektrisk hjælp kan nå langt højere hastigheder end 25 km/t, ikke kan bruges i trafikken uden nummerplade. I så fald skal du have en nummerplade, og føreren skal normalt være mindst 16 år og have et knallertkørekort. Desuden skal du tegne en forsikring for en sådan speed-pedelec for at dække eventuelle skader på andre i en trafikulykke. Du skal også stadig overholde de generelle hastighedsgrænser, der gælder i visse områder. Disse generelle hastighedsgrænser er ganske enkelt angivet på vejskilte. Endelig er der i Holland en stigende diskussion om en mulig indførelse af en hastighedsgrænse på cykelstien på grund af det stigende antal trafikulykker, der finder sted på cykelstien. 

 

Hvis du tager din elcykel med på cykelferie i Italien, er det vigtigt at vide, at de også der skelner mellem to typer: elcykler, der må køre op til 25 km/t, og speed pedelecs, der må køre hurtigere end 25 km/t. For begge gælder det, at man skal køre på cykelstien og bære reflekstøj ved dårlig sigtbarhed. For elcykler med en hastighedsbegrænsning på op til 25 km/t behøver du hverken hjelm eller kørekort. Du må også køre på en sådan elcykel i alle aldre. Derimod kræver elcykler, der kører hurtigere end 25 kilometer i timen, at du har knallertkørekort, skal bære hjelm og være mindst 16 år gammel. Du kan også få en bøde, hvis cyklen ikke har tilstrækkelig belysning eller et bakspejl i venstre side af cyklen.

fietsvakantie europa

 

I Spanien er der nogle trafikregler for cyklister, som adskiller sig fra de hollandske regler. Uden for bebyggede områder er det obligatorisk for alle cyklister at bære hjelm, medmindre forholdene er alvorlige, f.eks. ekstrem varme eller stejle veje. For børn op til 16 år er hjelm altid obligatorisk, både i og uden for bebyggede områder. Speedpedelecs er underlagt de samme regler som knallerter, herunder pligten til at bære en godkendt knallerthjelm. Uden for bymæssig bebyggelse må cyklister ikke komme ind på kørebanen ved venstresving og skal holde til højre indtil den anden side af vejen.

fietsvakantie europa

I Spanien er det desuden forbudt at cykle med hovedtelefoner på eller i, og det er heller ikke tilladt at cykle med en hjelm med indbyggede hovedtelefoner på. Uden for bebyggede områder er det obligatorisk at bære en reflekterende sikkerhedsvest ved dårlig sigtbarhed eller i mørke. Endelig er der i Spanien også regler for cykelanhængere. Voksne må transportere et barn under syv år i et barnesæde, og barnet skal bære hjelm. Med en cykel må man trække en let anhænger, der ikke overstiger 50 % af cyklens egenvægt, men man må ikke køre med den i mørke eller i dårlig sigtbarhed, og det er forbudt at have et barn med i en anhænger.

 

Endelig er der slet ingen hastighedsgrænser i Danmark. Sikkerhedsbestemmelser og andre regler i forbindelse med cykeltrafik er også meget begrænsede sammenlignet med andre europæiske lande. Ud over at det er obligatorisk for cyklister at have en fungerende ringeklokke, lys og reflekser, er der kun få yderligere regler. For eksempel er det forbudt at holde en telefon, mens man cykler, men det er tilladt at ringe håndfrit. Desuden er der heller ingen specifikke hastighedsgrænser for cyklister. Man skal kun følge de generelle trafikregler og hastighedsgrænser.

fietsvakantie europa

 

Konklusion

Når du planlægger en cykelferie i Europa, er det vigtigt at tage højde for lokale trafikregler, hastighedsgrænser og sikkerhedsbestemmelser, som kan være forskellige fra dem i dit hjemland. Det er vigtigt at være opmærksom på disse regler for at kunne cykle sikkert og lovligt på din ferie i forskellige europæiske lande. Hvis du stadig har spørgsmål til denne blogartikel, er du velkommen til at kontakte vores kundeserviceteam. De vil med glæde hjælpe dig!

Produktet er blevet føjet til din indkøbskurv

Subtotal for din ordre

Bestil nu! Vis indkøbskurv magnaicons/cart